OM MIG
Jag heter Linn Elvkull och är professionell violast, pedagog och föreläsare.
Har du liksom jag haft svårt att hitta musik mellan Spelbok och Stamitz? Jag bestämde mig för att leta på all musik jag kunde hitta och nu vill jag dela den med dig!
Jag har samlat all musik jag spelat själv, tittat på bibliotek, sökt på nätet samt fått musik av vänner och kollegor. Stort tack till Anna Braw, Ulla Magnusson och Kate Pelly som hjälpt mig med många vackra stycken.
Jag har spelat igenom allt och valt ut de stycken jag tycker passar bäst till violans speciella klang och som berättar något även om de är enkla. Jag har valt musik av både manliga och kvinnliga tonsättare, från olika länder, äldre och nyskriven musik.
Några tonsättare hörde talas om mitt projekt för viola och jag fick helt nyskriven musik av Timothy Baxter, Christian Hildebrandt, Ivan Höiberg, Göran Fröst och Michael Bönsdorf. Några av stycken har jag spelat in och de finns under ”noter och inspelningar”.
My name is Linn Elvkull. I am a professional viola player, teacher and lecturer.
Have you, like me, found it difficult to find suitably inspiring pieces between teaching books and Stamitz? I decided to search for all the music I could find and now I would like to share it with you!
I have collected all the music I have played myself, searched the library and online and asked friends and colleagues for tips. Thanks to Kate Pelly and Anna Braw who introduced me to several beautiful pieces.
I have played through all the music I have found and chosen the pieces that best suit the viola ́s special sound and are inspiring even if the music is simple. I have chosen music of male and female composers of several different nationalities, both older and contemporary pieces.
Some composers heard about my viola project and I received newly written pieces from the following : Timothy Baxter, Christian Hildebrandt, Ivan Höiberg, Göran Fröst and Michael Bönsdorf. I have recorded some of these pieces and they can be found under “Noter & inspelningar”.
KONTAKT
Kontakta mig för att boka föreläsningar eller lektioner. Jag erbjuder violalektioner och fortbildning i Örebro. Mer information om detta finner du under “Lektioner” respektive “Föreläsningar”.
Mailadress: linn.elvkull@gmail.com
ERFARENHET
1991-2020 Alternerande stämledare i Svenska Kammarorkestern, Örebro.
1994 – Medlem i Wirénkvartetten
1994 – Violapedagog vid Musikhögskolan, Örebro Universitet
2015 – Ordförande i Örebro Kammarmusikförening
2019 – Violin/violapedagog vid Nora Kulturskola
2020 – Rektor vid Betelkyrkans musikskola
BACKGROUND & CURRENT OCCUPATION
1991-2020 Co-leader Viola section, Swedish Chamber Orchestra, Örebro.
1994 – Member of Wirén Quartet
1994 – Viola teacher at Music Conservatory, Örebro University.
2015 – Chairwoman, Örebro Chamber Music Society.
2019 – Violin/viola teacher Nora Culture/Music School.
2020 – Principle, Betel Church Music School, Örebro.
OM INSTRUMENTET
Det är stor skillnad på att spela violin och viola eftersom violan är mycket större och därmed tyngre. En viola väger ca 580 g och en violin 460 g. Längden på violan kan variera mellan 39-43 cm medan en violin alltid är 33 cm. En violastråke är längre och tyngre än en violinstråke.
Avstånden på greppbrädan är påtagligt större på violan än på en violin på grund av att strängarna är längre. Fingrarna måste ta större grepp vilket kan vara svårt om man är liten. Man får hitta sätt att kompensera, till exempel glida fram med tummen och armbågen för att nå.
Att spela viola är en större fysisk påfrestning eftersom vänster arm måste vara utsträckt längre, dessutom används större fysisk ansträngning för att få ”tag i strängen”, spela ackord och så vidare. Däremot kan höger arm vila med sin tyngd på strängen på ett annat sätt än på en violin.
Överhuvudtaget behöver alla grepp förstoras lite grand och det är även lite längre avstånd när du ska byta sträng. Du behöver komma djupare in i strängen med stråken, den flyger inte lika lätt över strängen som på en fiol.
Det behövs en annan teknik för att spela snabbt på viola, kortare stråk och mer tyngd. A-strängen har en intensiv tonkaraktär men är inte lika briljant som fiolens E-sträng. På A-strängen ska stråken inte ha så mycket tyngd, då det kan bildas ett nasalt ljud. Prova att känna hur tyngden i armen förändras när du producerar en fin klang på alla strängar.
Eftersom violan är större än violinen är violans ljud mörkare, mjukare, rundare, rikare än violinens. På violan kan du spela högt upp, som fiolen och lågt, nästan som en cello. Ändå har violan sitt alldeles säregna sound som är så vackert, tycker jag. Violans unika klangfärger beror bland annat på att den har en resonanslåda som av praktiska skäl är underdimensionerad i förhållande till de andra stråkinstrumenten.
På tyska heter instrumentet Bratsche, på danska och norska bratsch respektive bratsj och på franska alto. Den som spelar altfiol kallas altviolinist, violast eller violist, även bratschist förekommer.
Viola da braccio tillkom under 1500-talet ur de äldre instrumentet lira da braccio, rebec och fiddla. Braccio betyder arm. Under slutet av 1500-talet, när orkestrar bildades, behövdes ett melodiinstrument, violinen, som betyder ”liten viola”.
I notskrift noteras violastämman med c-klav (altklav) men i höga lägen används g-klav.
Citat från Stina Ekblad: ”Om jag fick leva ett liv till skulle jag spela viola. Jag skulle spela detta vackra instrument i en stråkkvartett”